‘Nofollow’ er et tag, du kan sætte på dine links, hvis du ikke ønsker, at Google skal tillægge dem værdi. Driver du eksempelvis en affiliate-hjemmeside, er du ofte ikke interesseret i at Goolge følger dine affiliate-links. Historisk set, har ‘nofollow’-tagget været brugt af hjemmesideejere, når de skulle indikere, at de linkede til en hjemmeside med tyndt indhold. Typisk har dette været:

  • Affiliate-links
  • Kommentar-links
  • Interne og eksterne sider med tyndt indhold

Google har ikke kunne identificere, hvilket af ovenstående grundlag, du ikke ønskede at linke til side på, da du kun har kunne bruge ‘nofollow’-linket. Det er der nu lavet om på, da Google har introduceret to nye tags som supplement til ‘nofollow’:

  1. rel=”ugc”, der anvendes til at identificere links, som vises i brugergenereret indhold (eksempelvis forumindlæg og kommentarer)
  2. rel=”sponsored”, der anvendes til at identificere links på et website, der er oprettet som et sponsorat, reklame eller affiliate-link

Hvorfor skal jeg bruge disse tags?

Når du driver en hjemmeside, spiller links en kæmpe rolle for dine placeringer. Det er vigtigt, at andre linker til din hjemmeside, og det er vigtigt, at du selv linker ud. Dette bidrager positivt i den store ligning, når du arbejder med søgemaskineoptimering.

Et link bliver set som en anbefaling af en side, og når du linker til en ekstern hjemmeside, vil noget af den autoritet, styrke og relevans, som din hjemmeside har, bliver videreført. Og det samme gør sig gældende, når du selv får et indgående link fra en ekstern hjemmeside.

Derfor er det samtidig vigtigt, at de links, du får, ikke bare er autogenererede spamlinks, men har en vis autoritet. Det er Googles mål at levere en så god og fyldestgørende oplevelse som muligt, når du anvender deres søgemaskine. Lige siden, Google startede, har links været set som en anbefaling af en side – jo mere autoritær en kilde, der linker, jo højere tæller anbefalingen.

Siden Google introducerede ‘nofollow’-tagget i 2005, har det været brugt som et middel til at bekæmpe eksempelvis spamlinks fra kommentarsektionen på en blog, der dengang blev anvendt til at manipulere med algoritmen, så den hjemmeside, der blev linket til, opnåede bedre placeringer.

Når ‘nofollow’-tagget er sat på et link, bruges det til at fortælle søgemaskinens robot, at den ikke skal tillægge den hjemmeside, der linkes til, på baggrund af linket. Siden vil med andre ord ikke opnå højere rangeringer i søgemaskinerne på baggrund af et link med ‘nofollow’. Du fortæller med andre ord Google, at du ikke kan garantere for indholdet på den side, du linker til, og derfor heller ikke vil kædes sammen med den.

Google introducerer to nye tags

Hidtil har Google ikke været i stand til at identificere, hvorfor du ikke har haft tillid til det indhold, du markerede med et ‘nofollow’-tag – udelukkende, at du ikke har tillid til det. Det ønsker Google dog at ændre på nu, hvorfor de har introduceret to nye tags. Du kan se deres officielle udmelding omkring dette her.
De nye tags skal nemlig hjælpe Google til at forstå din hensigt, når du indikerer, at du ikke har tillid til linket. De links, der er nu, er:

  • rel=”nofollow”
  • rel=”sponsored”
  • rel=”ugc”

Disse tre tags vil fremover behandles som en indikation af, hvilke links der ikke skal tælle med i rangeringen af et website. Ikke alle links vil derfor blive ignoreret, som det ellers har været tilfældet.

Forklaringen på, hvorfor disse links ikke skal ignoreres, er, at et link markeret med et af tre ovenstående tags, stadig kan indeholde værdifulde oplysninger, som kan bruges, når de skal forbedre deres algoritme.

 

“Links contain valuable information that can help us improve search, such as how the words within links describe content they point at. Looking at all the links we encounter can also help us better understand unnatural linking patterns.” – Googles pressemeddelelse

 

Betyder det så, at jeg skal ændre mine ‘nofollow’-links?

Hvis du allerede har en hjemmeside, hvor du har ‘nofollow’-tagget på links, kan du være helt rolig. Der er ingen grund til at skifte dine tags, da ‘nofollow’ stadig har samme betydning, som det hele tiden har haft. De nye tags anvendes udelukkende af Google, så de kan forbedre deres algoritme, og ifølge Google selv vil der altså ikke være nogle konsekvenser ved ikke at bruge dem.