Søgemaskineoptimering øger dine placeringer,  du får mere trafik.

Få værdifuld trafik til din hjemmeside via søgemaskinerne med en effektiv SEO-strategi. Udfyld kontaktformularen for et uforpligtende tilbud på søgemaskineoptimering.

Udfyld kontaktformularenog få en halv times 1:1-sparring

SEO / Søgemaskineoptimering

Leder du efter en kompetent samarbejdspartner til SEO? Med en gennemgående SEO-strategi får du flere besøgende via Googles organiske søgeresultater.


Hvad er SEO?

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization, der på dansk oversættes til søgemaskineoptimering. Det er en betegnelse for det arbejde, der ligger i at optimere en hjemmeside med henblik på at øge dens placeringer i søgeresultaterne på søgemaskiner som Google, Bing og Yahoo.

Søgemaskinerne fungerer ved, at de analyserer en hjemmeside ud fra en lang række parametre, der alle sammen har indflydelse på, hvordan hjemmesiden rangeres i søgeresultaterne. Der er flere end 200 såkaldte ranking-faktorer, som hver især har højere eller mindre betydning for dine placeringer.

Kort og godt går SEO altså ud på at finde de søgeord, der har relevans for det produkt eller den ydelse, du sælger. Efterfølgende optimeres hjemmesiden, så den har de bedste forudsætninger for at blive eksponeret for brugere, der indtaster en relevant søgeforespørgsel.

I Danmark er Google den mest brugte søgemaskine, hvorfor det er her, vores fokus ligger, når vi søgeoptimerer en hjemmeside. De andre søgemaskiner er kraftigt inspireret af Google, hvorfor din hjemmeside typisk også opnår gode placeringer her, når blot din hjemmeside optimeres til Google.

Når du løbende optimerer og opdaterer din hjemmeside, sender du et signal til Google om, at her er tale om en aktiv og levende hjemmeside, hvilket øger forudsætningerne for at blive placeret over konkurrenterne i søgeresultaterne.

SEO-indsatsen baseres på en søgeordsanalyse

Med SEO er det altså muligt at påvirke, hvornår din hjemmeside bliver vist i søgeresultaterne. Ved at foretage en søgeordsanalyse, kan vi danne overblik over de søgeforespørgsler, der giver mening for din forretning.

Med en grundig søgeordsanalyse har vi således en to do-liste over, hvor vi bør fokusere for at skabe bedre placeringer i søgeresultaterne, hvilket i sidste ende genererer flere besøgende på din hjemmeside.

Hvor er den besøgende i beslutningsfasen?

Hvis din hjemmeside er optimeret ordentligt, er det muligt at drive værdifuld trafik via relevante søgeord. Det gælder om at fange den besøgende på det rigtige tidspunkt i beslutningsprocessen, så vedkommende er klar til at købe.

Derfor inddeles søgeordene i kategorier, afhængigt af hvor brugeren befinder sig i beslutningsprocessen, når han eller hun indtaster søgeforespørgslen. Typisk inddeles søgeordene i følgende kategorier:

  • Informationssøgninger: Brugeren er befinder sig i research-fasen, hvor vedkommende primært søger efter informationer. Brugere, der befinder sig i denne fase, er endnu ikke klar til at købe, da det primært er viden, de leder efter. Du kan dog stadig påvirke de besøgende ved at skabe brugbart indhold, så brugeren bliver eksponeret for dit brand allerede i research-fasen.
  • Transaktionssøgninger: Brugeren har besluttet sig for at købe et produkt eller en ydelse, og er nu blot på udkig efter det bedste sted at købe ydelsen. Hvis det er et produkt, brugeren ønsker at købe, handler det i de fleste tilfælde om at finde det sted, der sælger produktet billigst. Er der derimod tale om en ydelse, handler det typisk om at finde den person eller virksomhed, der er mest kompetent til opgaven, omend prisen stadig har en indflydelse.
  • Navigationssøgninger: Dét, der kendetegner en navigationssøgning, er, at brugeren allerede ved, hvilken hjemmeside eller webshop vedkommende ønsker at besøge, men blot skyder genvej gennem Google. Også her er det vigtigt at lægge en SEO-indsats, da brugeren kan ende på konkurrentens hjemmeside, hvis ikke din hjemmeside er optimeret ordentligt.

SEO-arbejdet skal varetages løbende

SEO beror dels på, hvordan søgemaskinen fungerer – altså, den algoritme, der ligger bag funktionaliteten – og dels på, hvordan brugeren søger. Søgemaskinernes algoritme bliver hele tiden forbedret, så den bedre imødekommer intentionen bag søgningen. Derfor er arbejdet med SEO en kontinuerlig proces, der hele tiden skal justeres i henhold til de nyeste tendenser, metoder, opdateringer og best practices, der gør sig gældende. Du kan læse om Googles retningslinjer for SEO her.

Af samme årsag vælger de fleste virksomheder at hyre en freelance SEO-konsulent eller et SEO-bureau, som de uddelegerer SEO-arbejder til. Det skyldes, at hjemmesiden hele tiden skal opdateres, så den stemmer overens med Google og de andre søgemaskineres algoritme.

Google udruller algoritmeopdateringer, de såkaldte core updates, flere gange om året. Det kan have en positiv eller negativ konsekvens for din hjemmeside, afhængigt af algoritmeopdateringens fokus. Hvis du oplever et dyk i dine placeringer på baggrund af en algoritmeopdatering, er det vigtigt, at du er klar til at handle med det samme, da det ellers kan have negative konsekvenser for din forretning.

SEO kan inddeles i to overordnede kategorier

SEO indeholder flere discipliner, som alle sammen bidrager til at skabe bedre placeringer i søgeresultaterne. Herudover kan søgemaskinerne bruges på forskellig vis, hvorfor det kan være relevant at optimere sin hjemmeside, så den opnår gode resultater i billed- og videosøgninger også. Det afhænger af, hvad det overordnede formål med din SEO-indsats er.

Generelt kan arbejdet med SEO inddeles i to hovedkategorier, der hver især dækker over forskellige arbejdsmetoder; on page SEO og off page SEO. On page SEO dækker over alt det, der foregår internt på din hjemmeside, imens off page SEO dækker over det, der foregår på andre hjemmesider, herunder linkbuilding.

Hvad er off page SEO?

Off page SEO er betegnelsen for alle de aktiviteter, der finder sted udenfor dit eget website. Typisk vil her være tale om linkbuilding, som er en disciplin, der går ud på at skaffe værdifulde links fra eksterne hjemmesider, som peger ind på dit website.

I Googles øjne er et link det samme som en anbefaling. Jo flere links fra troværdige kilder, du har, som peger ind på dit website, desto større værdi og relevans vil din hjemmeside blive tillagt.

Der er mange forskellige måder at skaffe links på, og der skelnes typisk mellem earned links og acquired links. Førstnævnte er de links, der kommer naturligt, fordi du har gjort dig fortjent dem ved at tilbyde den besøgende godt, gennemarbejdet indhold, som der er en naturlig interesse i at linke til.

Sidstnævnte, acquired links, er betegnelsen for der selv skabes. Det kan være tilmelding til virksomhedskataloger, PBN-netværk, advertorials, købte links eller lignende. Nogle links er gratis, imens andre koster helt op mod 5.000 kr. for ét enkelt link. Det gælder om at have flere forskellige typer af links, så du opnår en naturlig linkprofil.

Off page SEO er dog ikke udelukkende linkbuilding. Det kan også være aktivitet på sociale medier, mentions i nyhedsmedier og lignende. Alt sammen sender et signal til Google om, at her er tale om en sund virksomhed eller hjemmeside, der formår at skabe opmærksomhed omkring sig selv – og dét kan have en indflydelse på dine placeringer. Hvis du har kørt en radioreklame, vil der typisk komme flere søgninger på dit brandnavn, og det kan være med til at sende et signal til Google om, at din hjemmeside skal tillægges større værdi.

Redaktionel SEO

Redaktionel SEO omhandler selve indholdet på hjemmesiden. Søgemaskinerne ønsker at give brugeren den bedst mulige oplevelse, hvorfor det indhold, der bliver eksponeret først i søgeresultaterne, er det, der på bedst mulig vis lever op til brugerens intention med søgningen.

Derfor handler det om at udarbejdet godt og brugbart indhold, som besvarer brugerens intention med søgningen. Hvis brugeren søger svar på et spørgsmål, handler det om at besvare spørgsmålet – hvis brugeren ønsker at købe et produkt eller en ydelse, handler det om at tilbyde netop det.

Det betaler sig at lægge tid og kræfter i at få skrevet gode og velskrevne kategori- og produktbeskrivelser, hvis du har en webshop. Har du en hjemmeside, bør du fokusere på at skrive værdiskabende artikler, som lever op til brugerens søgeintention.

Herudover skal du sikre, at der er interne links, som binder siderne sammen, samt at der generelt er en god struktur på sitet. Det samme gør sig gældende for resten af hjemmesiden, der skal være brugervenlig, så navigationen er så intuitiv for den besøgende som muligt.

Søgemaskinernes algoritme beror på en lang række parametre, der er i stand til at vurdere din hjemmesides indhold og kvalitet. Eksempelvis måles der på, hvor lang tid de besøgende er på sitet, om de interagerer med siden ved at klikke på links, videoer og lignende parametre, der sender et signal om, at siden rent faktisk benyttes af de besøgende.

Alt sammen sender et signal til Google om, at siden lever op til brugerens intention med den søgeforespørgsel, der er indtastet. Alt sammen er med til at sikre, at du får bedre placeringer i søgeresultaterne.

Teknisk SEO

Teknisk SEO er betegnelsen for alle de aktiviteter, der hører under de tekniske tilretninger på en hjemmesides platform. Lidt karikeret kan det betegnes som værende det, der foregår under motorhjelmen, som sikrer, at alt fungerer, som det skal.

Når man designer og udvikler et website, er det typisk design og brugervenlighed, som er i fokus. I de færreste tilfælde arbejdes der aktivt med teknisk SEO, hvilket ellers er essentielt, hvis hjemmesiden nogensinde skal opnå værdifulde placeringer i søgeresultaterne.

Teknisk SEO er således grundstammen i hjemmesidens opsætning – hvis ikke den er i orden, risikerer du, at din hjemmeside ikke opnå en synlighed, der medvirker til at skabe øget omsætning i din forretning.

Teknisk SEO dækker blandt andet over følgende:

  • Viderestilling af forældede, flyttede eller slettede undersider
  • Indekseringskontrol
  • Korrekt anvendelse af link-attributter
  • SSL
  • Sprogversioneringer
  • Hastighed
  • Mobilvenlighed

Hvad er on page SEO?

On page-SEO omhandler alle de SEO-opgaver, der skal foretages internt på hjemmesiden – og som har en indflydelse på hjemmesidens forudsætninger for at blive fundet på relevante søgeord. On page-SEO kan inddeles i yderligere to kategorier:

  • Redaktionel SEO
  • Teknisk SEO

Begrebet Teknisk SEO dækker over det tekniske arbejde, der ligger i at optimere hjemmesiden – eksempelvis sidens evne til at blive indekseret i Google, dens hastighed, SSL-certifikater, redirects og lignende.

Redaktionel SEO omhandler selve indholdet på din hjemmeside. Det kan være tekster, videoer og billeder, der besvarer brugerens intention med søgningen.

#1: Indledning

Alle vores SEO-samarbejder starter med en indledende dialog, hvor vi lærer din forretning at kende. Her spørger vi blandt andet ind til din overordnede salgsstrategi.

#2: Teknisk tjek

Vi analyserer din sides SEO-tekniske fundament, så vi er sikre på, at alt fungerer korrekt, og der ikke er noget, der blokerer for indeksering i søgeresultaterne.

#3: Analyse

Når teknikken spiller, analyserer vi indholdet for at vurdere, om der er nogle lavthængende frugter, der kan optimeres. Det gælder indhold, billeder, interne links og lignende.

#4: Optimering

Når vi har sikret, at alt fungerer, som det skal, optimerer vi løbende din side, så den hele tiden styrkes. På sigt resulterer det i et løft i de organiske søgeresultater, så du får flere besøgende og flere salg.

Skal vi hjælpe dig med søgemaskineoptimering?

Vi hjælper hver måned vores kunder med at opnå større synlighed i Google via søgemaskineoptimering. Du får kompetent sparring, og du kan vælge mellem flere forskellige pakker, der er skræddersyet til at imødekomme dit behov.

Kontakt os nu

Hvem?

Onlinetekster.dk er en lille virksomhed, som består af tre faste tekstforfattere – Frederik, Astrid og Mads. Vi har til sammen mere end 20 års erfaring med tekstforfatning.

Læs mere om os

Hvad?

Onlinetekster.dk er et specialiseret tekstbureau i Odense. Vi hjælper virksomheder med at skabe mere synlighed på nettet via velskrevet indhold, som appellerer og motiverer.

Se vores ydelser

Hvorfor?

Vælg os, hvis du vægter kvalitet over kvantitet. Hvis du værner om din virksomheds identitet, og du generelt ønsker at kommunikere professionelt og skabe værdi hos din målgruppe.

Kontakt os

Skal vi gi' dig etuforpligtende tilbud?

Vi er et marketing- og webbureau beliggende i Odense.  Når du vælger os, er det, fordi du går op i godt håndværk og ønsker et webbureau, som leverer en god service. Hos os er du altid i trygge hænder – både før, under og efter samarbejdet.

Kontakt os nu

Webbureau i Odense

Onlinetekster.dk er et lille, men dedikeret tekstbureau. Vi mestrer ikke alle discipliner, men har i stedet valg at specialisere os indenfor specifikke områder, som alle relaterer sig til søgemaskineoptimering. Når du bruger vores service, skyldes det, at du leder efter et tekstbureau, som forstår, hvordan man skriver tekster til både søgemaskiner og besøgende.

Vi arbejder ikke med pressemeddelelser, copywriting til reklamer, email-marketing, transkribering eller andre kommunikationsopgaver, som ikke har en direkte relation til søgemaskineoptimering. Du bør vælge os som tekstbureau, hvis du ønsker et dedikeret team, som kan hjælpe dig med succesfuld eksekvering af din content marketing-strategi.

Hos Mondae.dk får du unikke, skræddersyede og professionelle hjemmesider og webshops, som primært henvender sig til mindre erhvervsdrivende. Vores mål er altid at opnå det absolut bedste udgangspunkt for at skabe succes for din forretning via en professionel hjemmeside. Dette gøres både ved hjælp af et skræddersyet hjemmeside-design, som opfordrer til handling.

Vi har samtidig fokus på at skabe hjemmesider, der kan boostes via forskellige marketingværktøjer som SEO, Google Ads og Facebook Ads. Din nye hjemmeside kan altså bruges til tage hul på en vækstrejse mod mere online synlighed, flere kunder og et bredere kendskab hos din målgruppe. Nøglen til succes er at få sammensat de rigtige løsninger, herunder en ny hjemmeside – og det kan vi hjælpe dig med, hvis du er seriøs omkring din virksomhed.

Udover at tilbyde attraktive priser på en ny hjemmeside, får du også fordelagtige vilkår, som giver dig ultimativ frihed. Du binder dig ikke på en lang og indviklet kontrakt. Du ejer al indhold selv, da du udelukkende betaler et engangsbeløb, hvorefter du ejer din nye hjemmeside selv. Vi tror på gennemsigtighed er de bedste forudsætninger for et godt samarbejde, og vi ønsker at sælge et produkt, som virker – og som du bliver glad for.

Når du får lavet en ny hjemmeside, er det vigtigt, at den bliver opbygget med henblik på, at den skal kunne performe godt i søgeresultaterne. Google vurderer en hjemmeside ud fra mere end 200 forskellige parametre, hvorfor det er alfa og omega, at der tages højde for dem. Når vi designer og udvikler en ny hjemmeside, sørger vi altid for, at den har de bedste forudsætninger for at blive fundet i Google på søgeord, der kan give kunder i butikken.

Vi sørger for at skabe indhold, som tager højde for de forskellige parametre, Google lægger vægt på, når du analyserer din side, ligesom vi hjælper med at udvælge de søgeord, der giver mening for netop din forretning. Herudover sikrer vi, at det tekniske fundament for din nye hjemmeside også er optimeret ud fra Googles algoritme. Det betyder blandt andet, at du får en hurtig hjemmeside, der er både brugervenlig og nem at navigere på. Du får altså en hjemmeside, der er klar til at blive markedsført i søgemaskinerne, på Facebook og andre sociale medier, så du er klar til at skabe vækst for din forretning.

Du kan læse mere om, hvorfor du SEO er essentielt for en professionel hjemmeside ved at klikke her.

Du er altid mere end velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak omkring en ny hjemmeside. Du kan enten anvende vores kontaktformular, som du finder her på siden, du kan sende os en mail på kontakt@mondae.dk eller ringe på (+45) 42 31 23 92. Når du vælger at være kunde hos os, indgår vi et stærkt samarbejde, hvor vi hele tiden er i tæt dialog under udviklingen af ny hjemmeside for din virksomhed. Vi ønsker bare’ ikke kunder, men samarbejdspartnere, som vi kan hjælpe med at skabe vækst. Hvis du er klar til at begynde din vækstrejse, så kontakt os i dag og få en gratis og uforpligtende snak om, hvordan vi skaber succes for din forretning.

Det kan godt være, at du føler, du har styr på, hvordan man bygger en ny hjemmeside og derfor selv vil give dig i kast med det. Det er helt okay, for du skal naturligvis have lov til at bygge din hjemmeside selv, hvis det er det, du har lyst til. Før du går i gang, bør du dog overveje, om du har styr på følgende:

  • Hvordan du skaber en hjemmeside, der er professionel nok til at få trafik?
  • Hvordan du skaber en professionel hjemmeside, som ser godt ud på både mobil, tablet og computer?
  • Hvordan du skriver tekster, som appellerer til både søgemaskine og læser?
  • Hvordan du skaber en brugervenlig hjemmeside, som brugeren rent faktisk kan finde ud af at bruge?Hvis ikke du har styr på ovenstående, er det usandsynligt, at du får en hjemmeside, som rent faktisk bidrager til at skabe vækst i din forretning. Vi kan hjælpe dig med at spare både tid og besvær. Vi ved, hvordan vi sammen skaber en moderne, brugervenlig og professionel hjemmeside til en yderst attraktiv pris, så du kan komme i gang med at få flere kunder i butikken.

Vi hjælper dig også, hvis du har brug for hjælp til at skabe øget synlighed i Google, så du får flere besøgende på din hjemmeside – og tilmed de rigtige af slagsen, som ender med at blive til kunder. På kort tid kan vi designe en professionel hjemmeside til din virksomhed, så du øger din digitale tilstedeværelse. Vi tilpasser altid vores hjemmeside designs, så de matcher dine forventninger og virksomhedens værdier, samtidig med at vi fokuserer på kernemålgruppen.

Hos Mondae får du unikke, skræddersyede og professionelle hjemmesider med WordPress CMS, som gør det nemt for dig at opdatere din hjemmeside, så dine kunder altid har adgang til retvisende informationer. Hvis der er behov for det, tilbyder vi også langvarige samarbejder, der inkludere alt fra drift og hosting til markedsføring og support. Kontakt os i dag for et uforpligtende tilbud eller en løs snak omkring dine muligheder.

Der er større konkurrence om kunderne, end der nogensinde har været. Hvis du ønsker at stå stærkt i kampen og være et skridt foran konkurrenterne, er det essentielt, at du har en moderne, mobilvenlig og professionel hjemmeside, som er både strømlinet og gennemført. Vi designer altid med vækst for øje, og vi ved, hvordan man opsætter en hjemmeside, så den sikrer flest besøgende konverteres til kunder.

Din hjemmeside skal ses som en butik i en gågade – hvis ikke facaden ser ordentlig, vedligeholdt og professionel ud, smutter kunderne igen. Det er nødvendigt, at din hjemmeside rent faktisk formår at skabe et professionelt førstehåndsindtryk, så de besøgende rent faktisk har lyst til at handle med dig. Formålet for dig er at blive den forretning, som fremstår mest professionel og æstetisk. Alt skal være simpelt, gennemført og fungere. Lad os hjælpe dig med at bygge en hjemmeside, som rent faktisk sikrer dig kunder i butikken!