Få flere besøgende via søgemaskinerne

SEO øger trafikken til dit website.

SEO er blandt de marketing-tiltag, der giver det største afkast. Vi tilbyder effektiv søgemaskineoptimering til ethvert behov. Vil du hellere lave det selv? Så giv dig i kast med vores store SEO-guide herunder.

Bliv #1 – Bestil SEOLæs SEO-guide

100 % gennemsigtighed

Vi har adgang til flere end 350 branchespecifikke domæner i vores domæneportefølje. Vi udvider løbende din linkprofil, så den hele tiden styrkes.

Detaljeret rapport hver måned

Vi er 100 % transparent. Hver måned modtager du en detaljeret rapport over de eksterne links, vi har bygget til din hjemmeside.

Mærkbare resultater

Vi fokuserer på de søgeord, du ønsker, så du opnår resultater netop dér, hvor det giver mening for din forretning.


Tagline

Har du styr på, hvilke søgeord der giver din side værdi?

SEO er blandt de marketing-tiltag, der giver dig pengene flest gange igen. Det kræver, at dit site er optimeret, så det bliver fundet i søgeresultaterne på de rigtige søgeord. Vi hjælper med alt fra analyse til implementering.

Få flere besøgende

Med en søgeordsanalyse finder vi de søgeord, der passer til din branche, så du kan optimere dit indhold.

Sælg mere

Vi optimerer dit indhold, så det bliver fundet på Google, når en bruger indtaster en søgeforespørgsel i Google.

Tagline

Lad os hjælpe med analyse, implementering og optimering!

Change the color to match your brand or vision, add your logo, choose the perfect layout, modify menu settings, add animations, add shape dividers, increase engagement with call to action and more.

On page

Change the color to match your brand or vision, add your logo, choose the perfect layout, modify menu settings and more.

Off page

Change the color to match your brand or vision, add your logo, choose the perfect layout, modify menu settings and more.

Brug for hjælp til SEO?

Vi hjælper hver dag kunder med at få booste deres besøg via Google. Indtast dine oplysninger og lad os tage en snak!

Indledning

1. Hvad er SEO?

SEO er en forkortelse for ’Search Engine Optimization’, der på dansk oversættes til søgemaskineoptimering, hvilket godt beskriver, hvad begrebet dækker over; at optimere en hjemmeside, så den har de bedste forudsætninger for at rangere højt i søgeresultaterne, når der indtastes en relevant forespørgsel i søgemaskinerne.


1.1.) SEO giver et højt afkast

I Danmark (og resten af verden) er det Google, der er den mest anvendte søgemaskine, hvorfor det primært er denne, der arbejdes ift. at optimere til. Det er dog nogenlunde de samme parametre, de forskellige søgetjenester anvender, når de skal bedømme din side, så hvis du optimerer din hjemmeside med Google i tankerne, er sandsynligheden, for at din hjemmeside automatisk vil rangere højere i de andre tjenesters søgeresultater, meget høj.

SEO er en af de mest udbredte discipliner inden for markedsføring på internettet. Det er den primært grundet den høje ROI (’return of investment’), hvor du kan komme rigtig langt uden noget budget. Faktisk er søgemaskineoptimering den markedsføringsmetode, der giver det største afkast rent økonomisk, såfremt din hjemmeside også er konverteringsoptimeret.

At SEO kan give et så højt afkast skyldes til dels, at de brugere, der finder din side igennem søgeresultater, allerede er langt i deres købsproces. Måske har de besluttet sig for at købe et produkt og leder blot efter et sted, hvor de kan gøre det, ellers leder de efter information omkring et produkt.

Uanset, hvor brugeren befinder sig i beslutningsfasen, så har du mulighed for at analysere de besøgendes hensigt og optimere din landingsside, så den imødekommer den besøgendes formål. Formår du at gøre dette rigtigt, vil du kunne tjene gode penge.

Det er derfor helt essentielt, at du anvender SEO, hvis du har en virksomhed, der er interesseret i at tjene penge på nettet. Du bør altså tænke SEO ind, allerede før du overhovedet påbegynder arbejdet med din hjemmeside. Det er nemlig vigtigt, at den er opsat korrekt, således den overholder Googles retningslinjer.

1.2. Der skelnes groft sagt mellem to discipliner

På denne side vil du få et indblik i, hvorledes dette gøres. Groft inddelt skelnes der mellem to grene af søgeoptimering; on page-SEO og off page-SEO. Altså, optimering af din egen side og arbejde uden for din egen hjemmeside med henblik på at styrke din egen. Her er ’linkbuilding’ det vigtigste parameter. Det kan du læse mere om senere.

  • On Page-optimering
  • Off Page-optimering

1.3. Hvordan fungerer Google?

Før du påbegynder dit arbejde med SEO, er det vigtigt, at du ved, hvordan Google fungerer. Ellers vil det, du kommer til at læse herunder ikke give den store mening. Du skal med andre ord forstå, hvordan Google finder frem til de resultater, der bliver vist, når du indtaster en søgeforespørgsel, samt hvordan de resultater, der placeres øverst, bliver tillagt den værdi, det kræver, at få topplaceringer.

Svaret er egentlig meget simpelt. I bund og grund er søgemaskinen Google en slags robot, der er programmeret til at klikke på links. Denne bot kaldes for Googlebot og fungerer ved, at når der er et link på en hjemmeside, vil den automatisk klikke på det og analysere den side, den besøger. Er der et link på den, vil den klikke videre — og sådan bliver det ved.

Desto flere links der er til din hjemmeside fra eksterne hjemmeside, desto flere gange vil Googlebot komme forbi din hjemmeside. Disse links fungerer samtidig som en slags anbefaling, der giver Google et hint om, hvor populær din side er. En god side, som folk har lyst til at linke til af egen fri vilje, må være en side, som er relevant, og derfor vurderes den til at være vigtigere end en side, der ikke har ret mange links, der peger ind på sig.

1.4. Hvordan vurderer Google et site?

Førhen var links den væsentligste faktor for, hvor relevant en side blev vurderet af Google. Sådan er det stadig, men hvor det før i tiden var lettere at sende et signal til Google om, at din side var relevant, ved at oprette en masse forskellige blogs og spamme den med links til dit eget site, er det blevet noget sværere den dag i dag. Det medførte nemlig, at mange gennemskuede fidusen, og anvendte linkbuilding til at manipulere med søgemaskinerne.

At forsøge at manipulere Google til at tro, ens side er mere relevant, end den egentlig er, kaldes for Black Hat-SEO, og er en disciplin, det ikke anbefales, at du bruger. Google er nemlig blevet meget bedre til at gennemskue denne form for søgeoptimering, og vil i rigtig mange tilfælde tildele din side en straf, hvis der er mistanke om, at du forsøger at manipulere din side til en høj plads i søgeresultaterne — og det er ikke let at slippe ud af bad standing hos Google. Du kan læse mere om de forskellige Google-straffe her.

Til at bedømme dit site anvender Google forskellige algoritmer. Disse bliver hele tiden opdateret, og du finder generelt ikke meget information omkring dem fra Google selv, men alligevel ved vi en del om dem; nogle informationer kommer fra Googles egne medarbejdere, nogle melder Google selv ud offentligt, nogle kan påvises ved hjælp at forskellige eksperimenter, imens andre udelukkende er spekulationer, som højst sandsynligt er rigtige.

Google er dog kendt for at holde kortene tæt ind til kroppen, når det kommer til deres algoritme, fordi det ikke skal være muligt at kunne manipulere en hjemmeside til at opnå gode placeringer, hvis ikke siden samtidig lever op til de kvalitetskrav, der stilles.

Ud fra disse parametre vurderer Google, hvilken side der på bedst mulig vis lever op til den søgeforespørgsel, der er indtastet; den side, der matcher brugerens hensigt med en given søgning. Det er helt essentielt for Google, at det er de bedste resultater, der vises øverst — ellers ville ingen anvende søgemaskinen.

On Page SEO

2. On page-optimering / Intern SEO

Det første, du skal kigge på, når du skal i gang med SEO, er din egen hjemmeside. Her er der nogle helt basale elementer, du skal have styr på, hvis du overhovedet vil have nogle forudsætninger for at få en god placering i søgeresultaterne.

Det er vigtigt, at din side er korrekt opsat, således der ikke er nogle tekniske udfordringer, der kan være medvirkende til, at din side vurderes som værende af lav kvalitet. En side af lav teknisk kvalitet har nemlig ikke de samme forudsætninger for at rangere højt, som en side af høj kvalitet. Husk på, at Google er interesseret i at vise de bedste resultater.


2.1. Din sides indhold

Det vigtigste element på din hjemmeside er indholdet; tekst, billeder, video og andre visuelle elementer. Indholdet på din side er nemlig det, der er mest relevant for den besøgende — og her er det især tekst, der er vigtigt. Teksten er den væsentligste del af indholdet, og den skal altså matche brugerens intention med at besøge sitet.

Med andre ord skal den besøgende få svar på sit spørgsmål (eller hvad hensigten med søgningen er) via den tekst, du har på din hjemmeside. Derfor er det også vigtigt, at du anvender de søgeord, du gerne vil findes på, når de indtastes i søgemaskinerne, på din hjemmeside. Samtidig skal teksten være det bærende element.

Teksten skal derfor også være fyldestgørende. Hvis du har irrelevant indhold på din hjemmeside, bliver den ikke vurderet som værende et godt match med relevante søgeforespørgsler, hvorfor den ikke vil få gode placeringer. Hvis du har kort indhold eller indhold uden en dybere mening på din hjemmeside, kan du i værste tilfælde risikere, at kvalitetsalgoritmen Panda udløses.

2.2. Tekst

De tekster, du har på din hjemmeside, skal være skrevet til de besøgende. Du skal med andre ord ikke bare skrive de søgeord, du gerne vil findes på, og så satse på, at søgemaskinen ikke opfanger, at du har tyndt indhold, der udelukkende er skrevet for at få gode placeringer. Dermed ikke sagt, at du ikke skal have søgemaskinerne i baghovedet, når du skriver tekst til dine side.

En god tekst formår at fastholde brugeren, fordi den er relevant. Brugeren vil rent faktisk læse din tekst, fordi den matcher den intention, der ligger bag søgningen, der har ført den besøgende til din side. Dermed er den besøgendes tid på din side altså også en væsentlig faktor for, om din side bliver vurderet som værende af god kvalitet. Hvis ikke dit indhold matcher brugerens intention, vil denne forlade siden igen hurtigt for at finde en anden side, der er mere relevant — og det vil Google lægge mærke til.

Et succeskriterie er altså, at du har godt, konkret indhold, som formår at fastholde og engagere brugeren, således de forbliver på din side. Brugerengagement er altså også et vigtigt element i vurderingen af din side.

Du skal dog ikke udelukkende fokusere på at skrive indhold til dine besøgende; du skal også skrive dit indhold til Google, således din side bliver indekseret på de søgerod eller –fraser, du gerne vil findes på. Det gør du ved at lade de vigtigste søgeord gå igen i alle elementer på siden; i overskrifterne, i selve brødteksten, i sidetitlen samt i meta-titel og meta-beskrivelse.

2.3. Hvordan ved jeg, hvilke søgeord jeg skal optimere min side til?

Hvordan ved du, hvilke søgeord, du skal anvende? Der findes forskellige fremgangsmåder til at finde ud af dette. Du bør nemlig ikke udelukkende lade dette være op til din egen dømmekraft, da det langt fra er sikkert, at du kender dine potentielle besøgende så godt, som du tror. Det er nemlig vigtigt, at du anvender de søgeord, der rent faktisk er nogle, der anvender, når de søger.

Dine søgeord og –fraser finder du ved at foretage en søgeordsanalyse. Dette er altså et enormt vigtigt element, hvis du vil gøre dig forhåbninger om at få trafik til din hjemmeside. Det er nemlig ligegyldigt, hvor godt du ligger placeret på en given søgning, hvis ikke der er nogle, der bruger denne. Med andre ord er det hverken givtigt for dig selv eller de potentielle besøgende, du gerne vil have finder frem til din hjemmeside.

2.4. Sådan definerer du dine søgeord og finder søgevolumen

Der findes en lang række forskellige værktøjer, du kan anvende til at udarbejde din søgeordsanalyse. Du skal finde frem til de søgeord, der kan føre trafik til din hjemmeside, og her gælder det om at finde de søgeord, der er flest, der anvender, når de skal finde frem til en service eller produkt, der matcher det, din forretning tilbyder. Dem, der har den største relevant og søgevolumen.

Den simpleste måde, hvorpå dette kan gøres, er ved at anvende Google. Indtast den søgning, du selv ville anvende, hvis du skulle finde en service eller et produkt, der matcher det, du tilbyder. Lad os tage udgangspunkt i denne side. Her er det søgeordet ’SEO’, der ønskes at blive fundet på. En søgning på ’SEO’ i Google giver en masse forskellige resultater, som du i første omgang skal se bort fra.

Scroll i stedet ned i bunden af søgeresultaterne. Her vil du finde følgende forslag til lignende fra Google selv:

En strategisk og veleksekveret linkbuilding-indsats øger din hjemmesides autoritet og relevans betragteligt.

Vælg dem, der vil være relevante for din virksomhed og kopiér dem. Nu skal du nemlig finde ud af, hvor mange søgninger, der er på de forskellige søgeord og søgefraser. Dem, du vurderer, der er relevante for din forretning, og som har flest månedlige søgninger, er dem, du skal anvende på din hjemmeside.

Google har for nyligt lukket ned for den gratis adgang til deres analyseværktøj, fordi det er meningen, det skal anvendes til AdWords-annoncører. Dem, der betaler for placeringer i søgeresultaterne. Derfor skal du altså starte en AdWords-kampagne for at anvende dette værktøj. Der findes dog gratis alternativer, som dog ikke er lige så retvisende, men som alligevel sagtens kan anvendes til at give et fingerpraj om, hvilke søgeord der har den højeste søgevolumen, og dermed er mest lukrative for din forretning. Du kan eksempelvis anvende Searchvolume.io.

2.6. Brug søgeordene i dine overskrifter

Overskrifter er et vigtigt element på din side i forhold til relevans. Det er vigtigt, at dine søgeord bliver brugt i overskrifterne. På den måde giver du Google en indikator omkring, at denne side er relevant, fordi det givne søgeord anvendes i overskriften. Hovedoverskriften formateres med et H-tag, der er en HTML-kode, som Googlebot læser, når den skal analysere din hjemmesides indholds relevans. Der skelnes mellem H1, som er hovedoverskriften, og underoverskrifterne, der markeres hierarkisk med H2, H3, H4, H5 og H6.

Det, der står i overskrifterne, bliver vægtet højere, end det der står i brødteksten. Dog er brødteksten bestemt ikke uden relevans, og derfor bør du også anvende dine søgeord her. Samtidig bør teksten ikke bære for meget præg af, at der er tale om en tekst, der ønsker at blive fundet i Google. Du skal skrive dit indhold med læseren i baghovedet, således det er relevant og formår at fastholde brugere. Hvis dit indhold er relevant og informationsrigt, vil Google selv kunne vurdere dette ud fra en semantiske sammenhæng mellem de ord, du vælger, samt dine overskrifter og meta-titel og beskrivelse.

Har du eksempelvis en side, der omhandler Odense, hvor du i brødteksten nævner H.C. Andersen, Tinderbox Festival og andre lokale seværdigheder og begivenheder, vil Google kunne se en semantisk sammenhæng mellem de forskellige elementer, og derved regne ud, at indholdet derfor må være relevant for det søgeord, der er i overskriften. Dette gør sig gældende, uanset hvilket emne din side måtte handle om.

OBS: Det er vigtigt, at du er opmærksom på, at du ikke må anvende dine søgeord så ofte, at det virker som om, du forsøger at manipulere Google til at tro, der er tale om en relevant side. Dette var en meget anvendt fremgangsmåde før i tiden, og derfor er Google altså negativt stillet, hvis du anvender dine søgeord for ofte. Vær derfor forsigtigt med at anvende dem for meget.

Husk på, at Google forstår den semantiske sammenhæng mellem de forskellige ord i dit indhold, hvorfor du ikke behøver at overdrive antallet af gange dine søgeord er repræsenteret i dit indhold, så længe du holder dig til det specifikke emne, din side omhandler.

2.7. Titel og meta-beskrivelse

Din hjemmesides titel er den overskrift, din side får i fanebladet på din browser samt i Googles søgeresultater.

Din titel er sammen med dine overskrifter noget af det, der giver Google en indikation omkring, hvad din side omhandler. Derfor bør du også anvende dit primære søgeord eller –frase i din sidetitel.

En strategisk og veleksekveret linkbuilding-indsats øger din hjemmesides autoritet og relevans betragteligt.

I ovenstående eksempel er sidetitlen altså ’Bilka: Køb billigt online – elektronik, brænde og meget mere!’. Her er søgeordet altså ’køb billigt online’ eller ’bilka’, hvilket er de ord, der er intentionen at blive fundet på.

Meta-beskrivelsen er teksten, der er under overskriften samt hjemmesidens URL. I dette tilfælde: ’Bilka har lidt af det hele, lidt til og meget mere… Både i Hypermarkeder og online på Bilka.dk’. Meta-beskrivelsen har som sådan ingen direkte betydning for, om hvordan Google vurderer din sides relevans, men alligevel anbefales det, at du skriver dine søgeord her, da det sender et signal til den besøgende om, at din side er relevant. Samtidig vurderer Google også dit resultat som svagt, hvis du ligger øverst placeret, men folk ikke klikker på dit site — det kan være, fordi din meta-beskrivelse ikke beskriver, hvad brugeren kan forvente, når de klikker på resultatet, eller at din side simpelthen ikke matcher intentionen bag søgningen, hvorfor der ikke klikkes på dit resultat.

Derfor er det også vigtigt, at brugeren opfordres til at klikke på din side i søgeresultaterne. Du har en relativt begrænset mængde tegn at beskrive din hjemmeside med, således den fanger brugerens opmærksomhed og fører denne ind på din hjemmeside. Sørg for at fin sidetitel er sigende, nøjagtig og har tydelig ’call to action’.

Vær også opmærksom på, at Google vurderer din sides relevant ud fra, hvornår søgeordet fremkommer i selve meta-titlen. Det er derfor ikke ligegyldigt, om det kommer som det sidste ord eller det første. Desto før søgeordet står i titlen, desto mere relevans tildeles siden.

2.8. Brugerengagement / user engagement

Det er ikke uden betydning, hvordan dine brugeres færden på din side forholder sig. Det sender nemlig et klart signal til Google om, hvorvidt din side formår at leve op til den besøgendes forventninger. Forlader den besøgende eksempelvis din side hurtigt, efter de har klikket sig ind på den, vil Google opfange den som værende ude af stand til at matche brugerens intention med at besøge siden — altså, vil din side ikke være relevant, hvorfor den ikke har fortjent sin placering i søgeresultaterne.

Det samme gælder, hvis en bruger ikke interagerer med din hjemmeside; klikker på en knap, scroller eller på anden måde sender et signal om, at det indhold, der er på siden, er interessant eller relevant ift. den søgning, der ligger til grund for besøget.

Og det gælder ikke kun for den pågældende side, som den besøgende lander på. Hvis flere af dine landingssider har lavet brugerengagement, vil de blive skubbet ud fra Googles søgeresultater, hvilket vil påvirke den overordnede vurdering af hele dit site.

2.9. Andre elementer inden for intern SEO

  • Schema-markering
  • Intern linkstruktur
  • Orphan pages
  • Billeder og video
  • Hastighed
3. Off Page SEO

Ekstern SEO / off page-SEO

Off page-SEO eller ekstern SEO handler om alle de elementer, der foregår på din hjemmesides egen server. Denne del er først nødvendig at arbejde med, når der er styr på den interne SEO. Dog er det her, der er størst mulighed for at se resultater, og derfor er det også her, det meste af indsatsen skal ligge. Især hvis du opererer i en konkurrencepræget branche, hvor der er mange om buddet ift. gode placeringer på lukrative søgeord og –fraser.


Linkbuilding er den vigtigste del af ekstern SEO

Som det blev nævnt tidligere, er det de indgående links, du har til dit website, der giver Google den største indikation af, at der er tale om et vigtigt website af høj kvalitet. Jo flere, der linker til din side, desto større relevans og troværdighed bliver den tildelt af Google — og det betyder, at hvis din side har mange indgående links, bliver den vurderet som en vigtig side, der er relevant, hvorfor den har de bedste forudsætninger for en god placering.

Det er dog ikke ligegyldigt, hvordan og hvorfra der linkes til din side. Faktisk kan du risikere, at du bliver tildelt en straf af Google, hvis din linkprofil virker unaturlig. Førhen var links den største faktor for, hvordan din side blev rangeret, og det var samtidig lettere at manipulere med søgeresultaterne, hvorfor Google ændrede deres algoritme samt udarbejdede Penguin. Med andre ord er Google altså blevet bedre til at vurdere, hvorvidt du forsøger at manipulere dig til en bedre placering. Af samme grund bør du passe på med at kaste dig hovedkulds ud i linkbuilding-arbejdet.

Sådan vurderes et link

Google vurderer et link ved at kigge på alle ovenstående områder for den specifikke side, hvorfra der linkes til din. Samtidig analyseres den givne side ud fra de indgående links den her. Her er det ikke ligegyldigt, hvilke links, der peger ind på siden. De skal helst stamme fra sider, der lever op til Googles retningslinjer og samtidig har links pegende ind på sig. Husk på, at jo flere links en hjemmeside har, desto større chance er der for, at Googles crawlere kommer forbi, og desto større chance er der for, at de også kommer forbi din side, hvorfor den vil tillægges større værdi.

Relevans er vigtigt

De links, der peger ind på din side, bør være relevante i forhold til det emne, din side omhandler. Det vil være dem, der giver den største troværdighed, og derfor styrker din side mest muligt — såfremt de sider, der linker, også har indgående links, selvfølgelig. Du skal altså satse på links fra branchespecifikke sider, der har en høj trust hos Google.

Du kan bruge værktøjer som Ahrefs og Majestic til at analysere domæner, så du ved, om de er værd at få et link fra. Her kan du også undersøge, hvilke links der peger ind til andre sider. Dette kan være relevant, hvis du vil udarbejde en konkurrentanalyse, således du kan se, hvad de gør for at få gode placeringer i Google. Ved at se på konkurrenternes links, kan du også få en indsigt i, hvorledes de arbejder med at få links til deres sites.

Linkprofil

Som det blev nævnt tidligere i artiklen, er det vigtigt, at din side har en naturlig linkprofil, der ikke virker manipulerende. Det betyder, at dine indgående links skal komme kontinuerligt, og altså ikke i perioder, hvor der kommer mange links, hvorefter dette stilner af for atter at blusse op igen på et senere tidspunkt. Med sider, der er rigtigt populære, er dette nemlig ikke tilfældet.

Pas samtidig på med, at du ikke får links fra udenlandske sider, der ikke er relevante for din branche. De vil bidrage til at forringe din linkprofil.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at arbejdet med links ikke umiddelbart kan afsluttes, hvis du ønsker at få gode placeringer. Især ikke på konkurrenceprægede markeder, hvor der er rift om de gode placeringer. Google følger hele tiden med, og derfor handler det altså om at være på dupperne hele tiden, hvis du vil have de bedste forudsætninger for at blive fundet på relevante søgeforespørgsler.

Disse brancher bør du undgå at få links fra

Porno, medicin, lån og gambling er emner, der ikke bliver set godt på af Google. Det skyldes, at det er brancher, der er enormt lukrative, og derfor har der gennem tiden været megen manipulation med søgeresultaterne for at opnå gode placeringer på søgeord, der er relevante for disse brancher. Du bør derfor undgå at skaffe links fra sider, der omhandler disse emner.

Hvad gør jeg, hvis jeg har fået dårlige links?

Hvis du får links, som du ikke mener, er givtige for din sides troværdighed eller bedømmelse i forhold til Googles vurdering, så kan du udarbejde en Disavow-fil, der indeholder de links, du ikke mener har sin berettigelse til at linke til din side. Den uploades efterfølgende til Google Search Console. Ved at gøre dette, fortæller du Google, at du ikke har tillid til disse links, og derfor ikke ønsker at de skal tælle med i vurderingen af dit site.

Generelt er der dog ingen grund til at uploade en disavow-fil, medmindre du er blevet straffet af Google. Det gør du ofte kun, hvis deres algoritme vurderer, at du forsøger at manipulere din hjemmeside til at få en højere placering i Google.

Sådan gør du

Hvordan skaffer du links til din hjemmeside?

Hvilke links har dine konkurrenter?

Det første, du bør gøre, når du skal finde links til dit website, er at analysere dine konkurrenters links. Find de sider, der ligger øverst i Google, på de søgeord eller -fraser, du ønsker at ranke på, og undersøg hvilke backlinks de har.

Ved at analysere backlinks’ne for de sider, der ligger i toppen på de søgeord, du ønsker at ranke på, får du en vigtig indsigt – her kan du nemlig udlede, hvilke links og af hvilken kvalitet, du skal gå efter, når du vil ranke godt på de specifikke søgeord.

Kopiér konkurrenternes links links

Nu gælder det om at kopiere så mange af deres links som muligt. Det er ikke sikkert, at du kan kopiere allesammen, men forsøg så vidt muligt at gøre dem kunsten efter. Hvis dit indhold er bedre end den konkurrende side, så er chancerne for at du kan overgå konkurrenten store, hvis du kopierer dennes backlinkprofil.

Værktøjer til analysere dine konkurrentrs links

Der findes masser af værktøjer, du kan bruge til at analysere, hvilke links dine konkurrenter har. Semrush, Ahrefs og Majestic er fremragende til opgaven. Hvis du ikke har budget til værktøjerne, kan du starte med Ahrefs gratisk backlink-værktøj, som er aldeles fremragende til opgaven.

  • Semrush: Med Semrush kan du lave 10 gratis søgninger om dagen.
  • Ahrefs: Ahrefs har et udemærket gratis værktøj, du kan bruge til at analysere dine konkurrenters links.
  • Majestic: Majestic har en skrabet version, du kan bruge gratis, men den viser ikke backlinks – så skal du op og betale for værktøjet.
Hvad er linkbait?

Linkbait går helt konkret ud på, at du skaber indhold, der er så godt, at folk deler det af egen fri vilje. Denne fremgangsmåde er ikke den nemmeste, da det enten kræver, at folk på forhånd kender dit site (og hvordan skulle de gøre det, hvis ikke de kan finde det i søgeresultaterne, fordi du ikke har nok indgående links?), eller at du selv kontakte hjemmesideejere, for hvem det kunne være relevant at linke til dit indhold.

En svær disciplin at mestre

Når du kontakter hjemmesideejere med henblik på at få et backlink fra dem, kaldes det for outreach, og medmindre du er heldig, har erfaring eller er et naturtalent vil din succesrate formentlig ikke være for høj. Samtidig kræver det, at du rammer rigtigt ift. det forhold, som brugerne vil dele.

Det skal altså være branchespecifikt indhold, som du kan få folk uden for din branche til at dele, medmindre det ligefrem er så godt, at dine konkurrenter linker til det. Det kræver med andre ord en enorm indsats at skabe indhold, der er så godt og relevant, at folk har lyst til at dele det på deres hjemmeside.

Betal dig til linkbuilding med advertorials

En måde at skaffe links på er ved at betale sig fra det i for af en advertorial. En advertorial er en reklame, der er camoufleret som en artikel. Du har forskellige muligheder, når du arbejder med advertorials – i bund og grund er det op til dig at bruge din fantasi; tag kontakt til bloggere og andre relevante medier og forhør dig omkring mulighederne for at få et link ind på deres side.

Priserne varierer selvfølgelig, og det er bestemt ikke den billigste måde, du kan skaffe links på. Til gengæld er der mulighed for at få gode links, der har en god troværdighed i Googles øjne.

Støt et godt formål og få et link i retur

Der findes et utal af hjemmesider, der tilbyder et link i retur for at donere eller blive sponsor. Det kan du benytte dig af, når du arbejder med linkbuilding til din hjemmeside – og så støtter du samtidig et godt formål. Ren win-win.

Nogle af de hjemmesider, der tilbyder links i retur for et sponsorat eller donation, er:

  • Hjerteforeningen
  • WWF
  • Danske Hospitalsklovne
Tidskrævende, men effektiv

En gratis, men tidskrævende måde at skaffe links på, er ved at kontakte forskellige medier med en pressemeddelelse eller nyhed omkring din virksomhed. Vær dog opmærksom på at medier ikke bare publicerer hvad som helst – og ofte slet ikke, hvis de skal lægge en masse arbejde i det. Skal de det, skal du have en virkelig banebrydende nyhed, ellers skal du have lave talt forarbejdet for dem.

Find en spændende vinkel på din virksomhed og få udarbejdet en god pressemeddelelse, som du kan sende ud til journalister, bloggere eller andre personer, for hvem det måtte være relevant at publicere din pressemeddelelse.

Gør brug af dit netværk, når du linkbuilder

Du kan sagtens gøre brug af dine relationer i forbindelse med dit linkbuilding-arbejde. Tag kontakt til andre hjemmesideejere og hør, om de er interesserede i at linke til din hjemmeside. Det kan være, at du har et familiemedlem, en ven, en samarbejdspartner, en leverandør eller en anden relation, der er interesseret i at linke til din side.

Hjælpe andre hjemmesideejer med at skabe godt indhold

Google elsker indhold. Det tager dog tid at forfatte, publicere og vedligeholdeindhold, og derfor er mange hjemmesideejere interesserede i at samarbejde, hvis du foreslår at hjælpe dem med at forfatte indholdet. Tag kontakt til en blogger eller en hjemmesideejer, og spørg om du må skrive en artikel eller et indlæg, der er relevant for deres niche,i bytte for et linktil din hjemmeside.

Linkkataloger er en nem måde at linkbuilde på

Et linkatalog er betegnelsen for en hjemmeside, der udelukkende eksisterer for at vise links til andre hjemmesider. Linkkataloger er en nem måde at skaffe links på, men det er ikke stærke links du får, når du opretter din hjemmeside i et linkkatalog. Alligevel har de dog sin eksistensberettigelse, da de bidrager til at IP-diversitere din linkprofil.

IP-diversitet går i al sin enkelhed ud på, at du får links fra hjemmesider med forskellige IP-adresser, hvilket vil være tilfældet, hvis du har en naturlig linkprofil.

Promovér din virksomhed og få et stærkt backlink

Der findes masser af sider, hvor du kan oprette en virksomhedsprofil. Udover, at du promoverer din virksomhed, får du ofte også mulighed for at angive din hjemmeside, så du får et effektivt ‘dofollow’-link. Ofte er disse sider store portaler, der har masser af indgående backlinks.

Forumlinks er nemme links med lav autoritet

På trods af sociale mediers store popularitet findes der stadig adskillige fora i Danmark og udlandet, hvor du kan oprette en profil og skrive en kommentar eller oprette et debatindlæg. Her kan du ofte linke til eksterne sider, og det kan du gøre brug af, når du skal bygge links til dit eget site.

De links, du får fra fora, er typisk ikke links af høj kvalitet, men de vil være med til at skabe en naturlig linkprofil, hvis du ellers har styr på dine links. Herudover vil de styrke din IP-diversitet, hvilket også er positivt.

Kommentarlinks er lige så nemme, men ofte ‘nofollow’

Et kommentarlink er også en nem måde at bygge links på. Metoden går helt konkret ud på, at du finder et blogindlæg eller en artikel, som du har mulighed for at kommentere på. Ofte vil linket være markeret med ‘nofollow’-tagget, hvilket kort og godt betyder, at der ikke bliver sendt værdifuld linkjuice med linket.

Dog vil du alligevel kunne skabe et relevant link, hvis du vælger en artikel eller blog indenfor samme niche, du selv befinder dig i. Og så er det samtidig værd at huske på, at alle linkprofiler består af både almindelige links og ‘nofollow’-links. Derfor er det helt sikkert værd at bruge tid på kommentarlinks, omend det ikke er her, du skal lægge dit primære fokus når du arbejder med linkbuilding.

Indsæt et certifikat/mærke på din side og få et link retur

I Danmark har vi en del certifikat- og mærkeanordninger, der tilbyder, at du får et link retur, hvis du indsætter et symbol på din hjemmeside. Det er en nem måde at bygge links på, og så findes der tilmed masser af gratis muligheder, du kan benytte.

Herunder finder du en oversigt over et par af de certificeringer og mærkningsanordninger, der tilbyder et link i retur:

  • MineCookies.org (gratis)
  • MiljøvenligPakning (gratis)
  • Co2neutral.dk (betalt)
  • eSCR.dk (6 måneder gratisk, herefter betalt)
Bliv kontaktet

Skal vi hjælpe dig med linkbuilding?

Vi kan hjælpe dig med at planlægge og eksekvere en effektiv linkbuilding-strategi. Indtast dine kontaktoplysninger i formularen herunder, så kontakter vi dig indenfor 24 timer.