Søgeordsanalyse: Sådan vælger du de rigtige søgeord til din hjemmeside

Søgeordsanalysen er blandt de absolut vigtigste parametre for, om du får succes med din hjemmeside eller ej - i hvert fald hvis du ønsker at få besøgende via Google. Læs her, hvordan du vælger de helt rigtige søgeord, der skaber værdifuld trafik.

En søgeordsanalyse er det, der danner grundlaget for stort set alle aspekter af markedsføring i søgemaskinerne – herunder søgeordsoptimering og annoncering med Google Ads. Søgeordsanalysen giver ikke alene en indsigt i, hvilke søgeord dine potentielle besøgende anvender, når de leder efter de produkter/ydelser, du tilbyder.

En gennemarbejdet søgeordsanalyse giver dig også indsigt i den intention, der ligger bag søgningen. Dette kan du omsætte til at målrette dine Google Ads-annoncer, eller når du strukturerer indholdet på din hjemmeside.

Indrømmet, der findes ting, som er mere spændende end at udarbejde en søgeordsanalyse, men ikke desto mindre er den essentiel, hvis du vil have succes med at markedsføre din hjemmeside gennem søgemaskinerne – og det vil du formentlig, hvis du ønsker at øge din omsætning.

Selve analysen og de konklusioner, den drager, er fundamentet i den digitale markedsføring af din side. Uden en grundig søgeordsanalyse risikerer du, at du arbejder uden struktur, hvilket gør arbejdet langsommeligt – og til en langt dyrere fornøjelse, end hvis du havde din søgeordsanalyse at læne dig op ad.

Du kan ikke klare en søgeordsanalyse på fem minutter, men du bør heller ikke lade dig afskrække. De fleste, der har en smule forstand på, hvordan Google fungerer, kan lære at udarbejde en søgeordsanalyse, der kan spare dig for spildt arbejde senere hen. Du bør altså lægge kræfter i at udarbejde en grundig søgeordsanalyse, som du planlægge din SEO-indsats efter.

Det er vigtigt at understrege, at der ikke er nogen fast opskrift på, hvordan du foretager en søgeordsanalyse, hvorfor den fremgangsmåde, du finder herunder, med høj sandsynlighed vil have elementer, der differentierer sig fra andre steder.

Hvis du har spørgsmål i forhold til guiden, er du altid velkommen til at sende os en mail på kontakt@mondae.dk, så vi kan hjælpe dig videre. Du kan også ringe til os på (+45) 42 31 23 92, hvis du ønsker hjælp til at udarbejde en søgeordsanalyse.

#1: Indledning til søgeordsanalysen

Før du går i gang med at udarbejde en søgeordsanalyse, er der et par gode informationer, der er gode at have i baghovedet. Først og fremmest bør du vide, at en søgeordsanalyse aldrig kan stå alene og ikke er meget værd, hvis ikke du har den nødvendige viden omkring din målgruppe.

Du kan sagtens finde en lang række søgeord samt deres søgevolumen, men det handler om, at du skal finde forbindelsen mellem søgeordet og målgruppen, hvis du rent faktisk skal få noget ud af søgeordsanalysen. Humlen er, at det indhold, du udarbejder, skal matche brugerens intention med søgningen.

Herudover er det vigtigt, at du overvejer, hvorfor du udarbejder en søgeordsanalyse. Der er forskel på, om du researcher i forbindelse med en Google Ads-kampagne, eller om du ønsker at søgeoptimere din virksomheds hjemmeside. Skriv ned, hvad formålet med søgeordsanalysen er – så får du lettere ved at udarbejde en ordentlig indholdsstrategi, som du kan strukturere dit site omkring.

#2: Essentielle værktøjer til søgeordsanalysen